wstecz

Międzynarodowa ekspansja NFL

Międzynarodowa ekspansja jest jednym z głównych założeń długoterminowej strategii NFL. Po organizacji meczów w Meksyku i Wielkiej Brytanii, kolejnym narzędziem do jej wzmożenia ma być utworzenie „międzynarodowych obszarów marketingu domowego” w ośmiu krajach świata. Dodatkowo już teraz wiadomo, że w przyszłym roku gwiazdy NFL rozegrają spotkania w ramach International Series także w Niemczech.

Globalny marketing

NFL ogłosiło, że od nowego roku 18 drużyn uzyska dostęp do 26 „międzynarodowych obszarów marketingu domowego” (IHMA) w ośmiu państwach  – w Niemczech, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Chinach oraz Australii. Na tych rynkach NFL już cieszy się względnie dużą popularnością, która teraz ma stać się jeszcze większa. 

Włodarze NFL głęboko wierzą w marketingowy potencjał wymienionych krajów i trudno im się dziwić – wystarczy przypomnieć, że ostatnie Super Bowl w Niemczech śledziło grubo ponad dwa miliony kibiców, a mecze NFL w Londynie i Meksyku od lat wypełniają stadiony po brzegi.

 

– Ta przełomowa inicjatywa zapewni klubom dostęp do zagranicznych rynków i umożliwi realizację działań marketingowych, zwiększając tym samym poziom zaangażowania fanów i stopień komercjalizacji usług. A wszystko to w ramach długoterminowej strategii, która ma na celu umożliwienie klubom budowy ich globalnych marek, jednocześnie napędzając wzrost liczby fanów NFL na arenie międzynarodowej – czytamy w ligowym oświadczeniu.

Dzięki programowi IHMA drużyny uzyskają dostęp do zagranicznych rynków na co najmniej pięć lat, podczas których będą prowadziły działania podobne do tych, które realizują w USA – będą to m.in. różnego rodzaju działania marketingowe, zawieranie umów sponsorskich, organizacja imprez dla kibiców i wydarzeń sportowych dla dzieci, sprzedaż klubowych gadżetów oraz nawiązywanie relacji marketingowych z innymi podmiotami sportowymi i rozrywkowymi.

Poszczególne drużyny przydzielono do zagranicznych rynków w następujący sposób:

Niemcy: Carolina Panthers, Kansas City Chiefs, New England Patriots, Tampa Bay Buccaneers 

Wielka Brytania: Chicago Bears, Jacksonville Jaguars, Miami Dolphins, Minnesota Vikings, New York Jets, San Francisco 49ers

Hiszpania: Chicago Bears, Miami Dolphins

Meksyk: Arizona Cardinals, Dallas Cowboys, Denver Broncos, Houston Texans, Kansas City Chiefs, Las Vegas Raiders, Los Angeles Rams, Pittsburgh Steelers, San Francisco 49ers 

Kanada: Minnesota Vikings, Seattle Seahawks

Brazylia: Miami Dolphins

Chiny: Los Angeles Rams

Australia: Los Angeles Rams

Mecze NFL za miedzą

Utworzenie „międzynarodowych obszarów marketingu domowego” nie oznacza z automatu, że w krajach tych rozegrane zostaną mecze NFL. Taka możliwość jednak istnieje, tym bardziej że według ligowych zapowiedzi, każda z 32 drużyn NFL w ciągu najbliższych ośmiu lat ma rozegrać przynajmniej jedno spotkanie poza granicami Stanów Zjednoczonych.

Seattle Seahawks, którzy zostali przydzieleni do swoich północnych sąsiadów, już za zapowiedzieli, że „zbadają możliwość rozegrania meczów sezonu regularnego w Kanadzie”. Dla Kanadyjczyków nie byłaby to zupełna nowość, ponieważ już wcześniej zarówno mecze przedsezonowe jak i spotkania sezonu zasadniczego NFL były rozgrywane w ich kraju.

Można również przypuszczać, że NFL z zazdrością patrzy na rozgrywki NBA, które w Chinach od lat biją rekordy popularności. Chiński rynek, obejmujący 1,5 miliarda ludzi, z pewnością jest łakomym kąskiem dla NFL, które już kilkukrotnie podejmowało próby organizacji meczów w Państwie Środka.

W ostatnich latach International Series (mecze NFL poza granicami USA) odbywają się wyłącznie w Meksyku oraz Wielkiej Brytanii. W Londynie od lat mówi się również o instalacji europejskiej franczyzy NFL, a konkretniej o relokacji Jacksonville Jaguars.

 

Polskich kibiców może zainteresować fakt, że zaawansowane negocjacje w sprawie organizacji spotkań NFL odbywają się w Niemczech. Już w przyszłym roku największe gwiazdy futbolu amerykańskiego mają zawitać do jednego z trzech niemieckich miast – Frankfurtu, Düsseldorfu lub Monachium. Władze tego ostatniego wyraziły niedawno poparcie dla pomysłu rozgrywania meczów NFL na stadionie Bayernu – 75-tysięcznej Allianz Arenie. Ostateczną decyzję w sprawie miejsca i dat rozegrania spotkań w Niemczech władze ligi mają ogłosić przed lutowym Super Bowl LVI.

– Jesteśmy bardzo podekscytowani rozwojem naszej niemieckiej bazy fanów. To właściwy czas, aby znaleźć partnera, który może zorganizować mecze zgodnie ze standardami NFL i naszą strategią międzynarodowego rozwoju” – powiedział Brett Gosper, szef NFL na rynku europejskim.

 

autorfilip-1