Sporty przyszłości: Od wyścigów dronów po segway polo

Coraz większego udziału technologii w sporcie nie sposób kwestionować – zwłaszcza w kontekście rozwoju takich obszarów jak NFT czy metaverse. Rola technologii w kontekście sportu to jednak coś o wiele więcej – czy maszyny mogą zastąpić konie w sportach konnych, a wyścigi dronów stać się tak ekscytujące jak zawody Formuły 1? Przyglądamy się dyscyplinom, których znaczenie w przyszłości może wzrastać.

Wyścigi dronów

Popularność i dostępność, z jaką mamy w ostatnich latach do czynienia w przypadku dronów, musiała sprawić, że ktoś wpadnie na pomysł organizacji wyścigów przy użyciu tych urządzeń.

Drone Racing League utworzono w 2016 roku. Turnieje w ramach DRL odbywają się w Ameryce Pólnocnej, Europie, Azji i Australii, a do grona jej partnerów telewizyjnych należą takie stacje telewizyjne jak NBC Sports, Sky Sports, ProSieben, ESPN czy FOX Sports. Szacuje się, że wyścigi dronów mają obecnie 75 milionów aktywnych fanów na całym świecie.

 

Na czym polegają wyścigi dronów? Piloci zostają wyposażeni w okulary VR, w których widzą obraz przekazywany z kamery umieszczonej na dronie, dzięki czemu mają wrażenie, jakby rzeczywiście „lecieli za sterami” urządzenia. Trasy mogą być bardzo zróżnicowane – często wytyczane są na stadionach, na których buduje się korytarze i umieszcza checkpointy w postaci obręczy, przez które drony muszą przelecieć. Urządzenia rozpędzają się do prędkości nawet 150 km/h. Celem – tak jak w każdej innej dyscyplinie tego typu – jest ukończenie wyścigu na pierwszym miejscu.

Dronowy futbol

Nieco bardziej nieszablonowym pomysłem niż wyścigi jest piłka nożna dronów. W dyscyplinie tej dwa zespoły, składające się z trzech, czterech lub pięciu pilotów, kierują dronami, mając za zadanie przelecenie „dronem-napastnikiem” przez bramkę przeciwnika, broniąc jednocześnie własnej bramki. Muszą przy tym również uważać, aby nie uszkodzić swojego urządzenia.

Dyscyplina ta, podobnie jak wiele sportów bazujących na udziale technologii, wywodzi się z Korei Południowej, a jej popularność stale rośnie. Amerykańska organizacja US Drone Soccer pracuje nad wprowadzeniem piłki nożnej dronów do szkół średnich, gdzie uczniowie oprócz samej gry, zajmowaliby się również budową, programowaniem i serwisowaniem urządzeń.

Piłka nożna robotów

Piłkarskie rozgrywki robotów noszą nazwę Robot World Cup Initiative, zostały utworzone w 1997 roku i składają się z wielu „klas rozgrywkowych”, w których roboty rywalizują według podziału m.in. na rozmiar.

W „Robocup” nie chodzi wyłącznie o rywalizację sportową, ale przede wszystkim o rozwój technologii. Inżynierowie starają się stale ulepszać funkcje robotów, takie jak chodzenie, bieganie, kopanie, utrzymywanie równowagi, śledzenie piłki czy praca zespołowa. Roboty bazują na algorytmach sztucznej inteligencji.

 

Przez 25 lat działalności rozgrywki przeszły ogromny rozwój – w sezonie 2021 wzięło w nich udział ponad 300 drużyn.

Jak czytamy na stronie organizacji, celem, jaki postawiło przed sobą RoboCup, jest to, aby do 2050 roku „drużyna w pełni autonomicznych humanoidalnych robotów zagrała mecz piłkarski, zgodnie z oficjalnymi zasadami FIFA, przeciwko zwycięzcy ostatnich mistrzostw świata”.

Segway Polo

Polo to dyscyplina, w której dwie drużyny jeżdżące konno starają się umieścić piłkę w bramce przeciwnika przy pomocy długich drewnianych kijów. Nie trudno się domyślić, na czym polega odmiana tego sportu na segwayach. 

Segway polo pochodzi z USA, a obecnym i pięciokrotnym mistrzem świata w nim jest reprezentacja Barbadosu. Kto wie, być może coraz częstsze protesty związane z wykorzystywaniem koni w sporcie – np. w pięcioboju, doprowadzą w przyszłości do technologicznej rewolucji w świecie sportów konnych?

 

Speedgate

Najbardziej nieszablonową pozycją z naszej listy, jeśli chodzi o pochodzenie samej dyscypliny, z pewnością jest speedgate – sport, którego reguły zostały opracowane przez algorytmy sztucznej inteligencji.

Zespół naukowców wprowadził do „sztucznej sieci neuronowej” informacje na temat 400 różnych dyscyplin sportowych. Zadaniem programu było stworzenie na podstawie tych danych zupełnie nowej gry. Większość „pomysłów” wygenerowanych przez sztuczną inteligencję nie była szczególnie udana, ale ostatecznie wybrano jedną, która ma największą szansę na popularyzację.

Speedgate łączy w sobie elementy krykieta, rugby i piłki nożnej. Boisko do uprawiania tej dyscypliny wyposażone jest w trzy bramki, a samo spotkanie jest podzielone na trzy siedmiominutowe tercje. Podczas meczu dwie sześcioosobowe drużyny podają między sobą piłkę, rzucając ją lub kopiąc i uważając jednocześnie, aby nie przetrzymywać „futbolówki” dłużej niż przez trzy sekundy. Punkty zdobywa się po trafieniu w bramkę ulokowaną po środku boiska, a następnie przez drugą bramkę – tę przy końcu boiska.

Speedgate został oficjalnie uznany za dyscyplinę sportową przez Oregon Sports Authority. Obecnie trwają próby uruchomienia ogólnokrajowej ligi tego sportu w Stanach Zjednoczonych.


This is Speedgate from AKQA on Vimeo.

autorfilip-2

Udostępnij

Translate »