wstecz
Jak wdrożyć się do treningu pływackiego?
Triathlon

Woda nie jest naszym naturalnym środowiskiem i dlatego właśnie pływanie stanowi problem u największej grupy zawodników uprawiających triathlon. Często pływanie schodzi na trzeci plan, ale czy tak powinno być, w szczególności w okresie podstawowym? Moim zdaniem nie! Pływanie w tym okresie jest niezwykle istotne, ponieważ to co wypracujemy w okresie podstawowym, z pewnością zaprocentuje w sezonie startowym.

Samo pływanie lepiej i łatwiej jest poprawić poprzez zwiększenie ilości jednostek treningowych w okresie podstawowym, a dopiero w późniejszych okresach zejście nawet do dwóch jednostek, niż utrzymać przez cały sezon tą samą ilość jednostek, którą z kolei można by było poświęcić na rower lub bieg. Dlaczego akurat ten okres? Przede wszystkim dla tego, że zbliża się zima i coraz krótsze dni. Co za tym idzie, mniej czasu będziemy poświęcać na kolarstwo, co z kolei pozwoli nam na pozyskanie więcej czasu właśnie na pływanie. Poza tym treningi w tym okresie są spokojniejsze i mniej męczące, dzięki czemu będziemy mogli lepiej skupić się na technice i pracą nad konkurencją, w której mamy największe zaległości.

Teraz pytanie tytułowe, czyli jak wdrożyć się do treningu pływackiego? Okres ten powinien trwać ok. 16 tygodni i wymaga on cierpliwości od zawodnika, która odpłaci się zbudowaniem tzw. bazy tlenowej. Jednak zanim dojdziemy do budowania bazy tlenowej musimy zadbać o przystosowanie organizmu do jakiegokolwiek treningu opartego na zakresach, przedziałach, czy wyższych intensywnościach. Okres „przedpodstawowy” czyli wdrożeniowy powinien trwać minimum 2 tygodnie, a w tym czasie zawodnicy powinni skupić się na ćwiczeniach technicznych, nauce lub doskonaleniu nawrotów, urozmaiconym pływaniu w tym również na ćwiczeniach czucia wody czy doskonalenia pozostały styli pływackich. Poniżej przedstawiam przykładowe treningi pływackie dla osób amatorsko uprawiających sport, potrafiących pływać minimum trzema stylami (kraul, grzbiet, klasyk) z podziałem dla zawodników początkujących (ok. 8:00-10:00 / 400kr), średniozaawansowanych (ok. 6:00-7:00 / 400kr) i zaawansowanych (poniżej 6:00 / 400kr).

Należy też pamiętać, że bardzo ważnym elementem przed wejściem do wody jest rozgrzewka na lądzie, na którą mogą się składać proste wymachy, krążenia, skłony itp. Poniżej prezentujemy filmy z kilkoma ćwiczeniami pływackimi.

Nogi do kraula z oporem deski:

Przekładanka do kraula:

Pływanie na piąstkach:

Oddech do kraula i nawigacja w triathlonie

Nawroty:

Autor: Filip Szołowski