wstecz
Przygotowanie do półmaratonu
Bieganie

Chciałbyś wziąć udział w maratonie ale wiesz, że nie jesteś jeszcze odpowiednio przygotowany? A może po prostu chciałbyś odczuwać satysfakcję z ukończenia długodystansowanego biegu? To nie takie trudne! Musisz jedynie wykonać kilka prostych kroków, by osiągnąć wymarzony cel. 20 kilometrów to w końcu nie tak dużo, a na pewno mniej niż 40.

Po pierwsze, zacznij biegać! Zamiast siedzieć i myśleć o zmianie swojego życia zacznij to robić. Nie ma nic gorszego niż tkwienie w miejscu i stałe przygotowywanie się do nieuniknionego. Zacznij od małych dystansów, a zobaczysz, że z czasem zaczniesz biegać więcej i więcej. Twój organizm przyzwyczai się do dłuższych odległości i jego wydolność się podniesie.

Po drugie, zadbaj o odpowiednie produkty w kuchni. Nawet jeśli zaczniesz biegać, ale nie zmienisz swojego sposobu żywienia, możesz nie dać rady podczas tak długiego dystansu. Wprowadź do swojej diety więcej warzyw, ogranicz niezdrowe tłuszcze, a poczujesz się lepiej. Mając nadwagę dużo bardziej nadwyrężasz swoje stawy. A to prowadzi do kontuzji, której nie chcesz mieć. Dlatego tak ważne jest zadbanie o dietę i wprowadzenie lekkich produktów do swojego dziennego jadłospisu.

Po trzecie, twój trening musi być urozmaicony. Samo bieganie nie wystarczy. Trzeba budować mięśnie, które pozwolą ci przebiec te wymarzone 20 kilometrów. Oprócz tego, szybko się znudzisz jeśli będziesz tylko i wyłącznie biegać. Nudne ćwiczenia nie przyniosą ci takiej satysfakcji, jak te wykonywane z odpowiednim zapałem. Twoje mięśnie muszą pracować i przygotowywać się do wyczerpującego dystansu.

Ostatnie ale równie ważne, jak pozostałe. Odpoczynek. Twój organizm potrzebuje regeneracji. Szczególnie kiedy dopiero zaczynasz. Jeśli wszystkie twoje treningi będą bardzo intensywne najtrudniejszą rzeczą do zrobienia stanie się wstanie z krzesła. Odpoczynek jest ważny. Zaplanuj go na przynajmniej jeden dzień w tygodniu. To nie znaczy, że musisz leżeć i nic nie robić. Wystarczy zmniejszyć intensywność treningów, wybrać długi spacer zamiast biegu. Twój organizm się zregeneruje i będziesz gotowy na nowe aktywności.

Dzięki tym czterem krokom przygotujesz się do półmaratonu. Wciel je w swoje życie i powtarzaj a najbliższy bieg będzie twój i ukończysz go bez problemu. Pamiętaj, najtrudniej jest zacząć i wprowadzić zdrowe nawyki do swojej rutyny. Potem już idzie z górki.