wstecz
Wznawiamy treningi
Triathlon

Dla wielu triathlonistów okres przejściowy pomiędzy sezonami właśnie powinien dobiegać końca – roztrenowanie nie może trwać za długo, tak abyśmy po sezonie nie stracili zbyt dużo z naszej wydolności, nad którą tak ciężko pracowaliśmy. Dla tych, dla których następny sezon będzie debiutem w zawodach triathlonowych, także polecam rozpoczęcie przygotowań tak, aby móc spokojnie realizować wszystkie cele treningowe, bez konieczności skracania poszczególnych faz przygotowania do zawodów. Pierwszą fazą przygotowań do treningów jest okres podstawowy, który charakteryzuje się dosyć dużą objętością treningów, stosunkowo niską intensywnością, gdzie będziemy rozwijać nasz system tlenowy. W tym czasie wprowadzamy również elementy treningu siłowego. Dlaczego przygotowanie tlenowe jest tak bardzo ważne?

Triathlon, szczególnie w formule bez draftingu, to sport gdzie przez zdecydowaną większość wyścigu nasz organizm pracuje w zakresie, w którym nie następuje akumulowanie się kwasu mlekowego. To właśnie sprawny system tlenowy warunkuje w dużej mierze dobre wyniki w triathlonie. Treningi łatwe, pokonywane w komforcie nie muszą być mało efektywne. Wręcz odwrotnie – treningi te są podstawą do budowania naszej formy, a w późniejszych okresach pozwalają lepiej znosić i przyswajać treningi bardziej intensywne. Paradoksalnie, czasami trudno jest wykonać łatwe, ale niezwykle ważne treningi w okresie podstawowym. Pamiętamy przecież jeszcze doskonale prędkości, które osiągaliśmy latem i staramy się jak najszybciej dogonić tę dyspozycję, biegając szybciej. Starajmy się jednak unikać pokusy, aby „przycisnąć” mocniej i sprawdzać nasze możliwości na treningach. Właśnie teraz jest czas, abyśmy utrwalali i uczyli organizmu pracy na najniższych obrotach. 

Okres podstawowy to także optymalny moment na wprowadzenie treningu siłowego, który w triathlonie nie ma na celu budowania dużej masy mięśniowej, ale specyficznej siły, którą można przełożyć bezpośrednio na większą moc, którą można uzyskać na pływaniu, rowerze i biegu. Dodatkowo wzmocniony gorset mięśniowy pomoże w prewencji kontuzji. Poniżej przykładowy tydzień treningowy w okresie podstawowym dla średniozaawansowanego zawodnika ścigającego się na dystansie Half Ironman.

Okres podstawowy powinien trwać ok. 16 tygodni i wymaga od zawodnika cierpliwości, która odpłaci się jednak zbudowaniem tzw. bazy tlenowej, bez której po prostu nie da się osiągnąć dobrych wyników w triathlonie. Treningi wykonane w tym okresie będą stanowiły fundament pod późniejsze jednostki o większej intensywności oraz będą miały kluczowe znaczenie w perspektywie dalszych przygotowań do sezonu startowego.

Autor: Marcin Florek